Hier zijn we ook bereikbaar:

08 October 2012

Offerfeest en hoe Halal dan niet voor schapen geldt

Interessante discussie, ergens op Facebook.
We hebben de quotes ontdaan van afzeender, maar wel op volgorde gehouden:

Elk jaar dezelfde discussie: "Wel of geen schaap laten slachten voor het offerfeest." Aangezien we geen schapenvlees lusten, willen we dat ook dit jaar niet doen en wordt er geld aan een goed doel geschonken. Echter suggereren sommigen dat dit een verplichting is binnen de Islam.

Nee joh. Als je geld geeft is ook goed! Wil je een schaap kopen en vervolgens het vlees in de vriezer laten voor jaren en vervolgens weggooien, of iemand anders blij maken met een financiele bijdrage?

Slachten moet. Geen discussie over.

Hier hetzelfde dilemma schonk het altijd aan de armen vond het een ideale oplossing.. Hoor de laatste tijd steeds meer dat het plicht is om zelf ook te slachten.

Betweters met oogkleppen zullen altijd meer Islamitische 'verplichtingen' kunnen noemen dan dat jij weet, of dat er in de Koran staan.

Luie mensen vinden altijd een excuus om iets niet te doen.

Het dier kan ook een geit of ram zijn. Hoeft niet perse een schaap te zijn. Het is een verplichting. Een ieder de de financiele middelen heeft om een offer te plegen is verplicht deze na te leven. Het maakt niet uit of je man of vrouw bent. ZElf als je singel bent geld de verplichting. Je kan naar mijn mening het geld blijven schenken aan een gezin (goed doel) dat het offer niet kan plegen omdat ze daar de financiele middelen niet voor hebben.

Ik heb nooit geslacht en zal het ook nooit doen! Maakt dat een slechte moslima van me Nee !!!

Lui heeft er weinig mee te maken.. Mijn Kids houden niet van schapenvlees en ik heb het na een spiesje ook wel gehad.. Om het dan in de vriezer weg te stoppen...

Zelfs vanuit -ons door Allah swt geschonken- gezond verstand gezien, is het in een wereld waarin de helft verhongert en de andere helft voedsel weggooit, beter om armen te helpen, bijvoorbeeld met eten. Maar daar waar ze eten nodig hebben, is zo ver weg dat geld een prima alternatief is. Het is jammer dat mensen sommige 'regels' zo letterlijk nemen. Maar wel begrijpelijk. Zelf nadenken is moeilijk en maakt je kwetsbaar. Beter star regeltjes volgen. Ook Moslims 'met kennis' zou ik willen vragen het Boek eens met open blik te (her)lezen. In ieder geval voordat je over anderen oordeelt, of anderen b*llsh*t vertelt.br>Volgens mij is het ook nooit de bedoeling geweest dat voor het Offerfeest, schapen bovebop elkaar in tankers worden geflikkerd, om daarna de nog levende exmplaren duur te verkopen aan 'Moslims' die denken dat dat moet ten koste van alles.

Sinds het offerfeest booming buisness is geworden hoef je echt niet bij mij aan te kloppen en mij vertellen dat het een plicht is. 280 euro voor een schaap??? Weet je hoeveel armen gezinnen je daarvan kunt voeden. Want dat is toch volgens het hele idee achter het offerfeest de minder bedeelde helpen?? nou dat doe je volgens mij perfect als je geld doneert. Ipv een schaap in je vrieskist bewaren.

Het is voor mij als niet-muslim heel interessant om te lezen, dat ook jullie religieuse feesten gecommercialiceerd worden, zoals bij ons kerst... echte religie - denk ik - blijft bij wat met de feest bedoeld is en viert dit oprecht, maar volgt niet de commerce?

Veel broeders dragen natuurlijk geen hoofddoek. Maar het lijkt wel of ze uit de Koran meenden te lezen dat ze verplicht oogkleppen moesten dragen.

Maar in het hele Offerfeest-en-schapen-slachten verhaal lijkt vergeten dat de Koran ook spreekt over respectvolle omgang met hetgeen Allah ons beschikbaar stelde. In deze massale wereld met haar commercie kan het ene alternatief soms beter zijn dan het andere. Plofschapen die massaal in vrachtscjepen worden gedumpt ter overbodige consumptie, getuigt niet van respect. Tuurlijk is dit business. Maar die wordt in stand gehouden door broeders en zusters die niet verder willen denken dan wat ze weten of hoorden. Terwijl Koran en Hadith de meest ruimdenkende en flexibele geschriften zijn, die ik ooit las. Maar alleen Allah weet het het beste.

UIteraard zijn er 1001 argumenten te bedenken om een anderen te beschuldigen van oogklepperij. IK denk dat jij goed in kaart hebt gebracht dat zaken niet kloppen. Door te zeggen dat broeders en zusters misstanden in stand houden gaat te ver en is kolder. Dat mensen niet bewust met hun plicht omgaan, agree en dat dit moet veranderen, agree. Wat jij eigenlijk zegt is dat er 1,500.000.000 moslims oogkleppen op hebben.

Met alle respect, je begrijpt me verkeerd, of ik was niet helder. Ergens hierboven worden mensen die bewust nadenken ALLEMAAL als lui bestempeld. De Koran zegt dat je, indien je niet in staat bent het een te vervullen, ook een plaatsvervangende plicht kunt vervullen. En er moet een offer zijn, maar dat hoeft geen schaap te zijn. Denk aan wat de Profeet vzmh grapte tegen 'zijn' niet welgestelde Athan-omroeper (Bilal), die een vogel slachte. Mensen die gaan roepen dat ik lui ben, en roepen dat iets moet, terwijl er alternatieven zijn, die houden zich vast aan regels die ze naar mijn mening niet juist intepreteren. De he;e Koran staat vol met beeldspraak, dus als ik dan 'oogkleppen' gebruik voor 'narrow minded' moet je me dat vergeven.

I rest my case nu ben je helder :-) Helaas hebben we te kampen met veel onwetendheid maar ook een ego probleem. IK zie mensen om mij heen geld lenen. OM een offer te kunnen kopen. Puur alleen om de sociale druk niet te hoeven/willen voelen. Ewa Allah y hdina hta y dina :-)

Je hebt gelijk, helaas. Ik ook, helaas. Wij zijn beiden slechts zandkorrels in de woestijn. Maar zaken uitdragen waarvan wij zeker zijn dat ze niet kloppen, of beter kunnen, is ook onze plicht. Zelf ben ik wel eens te heftig met mijn woorden, en ik ben dan ook blij hier een broeder als jij te treffen die me even mijn plaats wijst, terwijl hij uiteindelijk dezelfde intentie heeft als ik. Masha'Allah :-)

Gelijk krijgen of halen in onze mooie religie is soms moeilijk en makkelijk ;-) Allah en zijn profeet hebben ons voldoende meegegeven om bijna allemaal een ander standpunt in te nemen maar toch allemaal gelijk te hebben ;-). EN als je er helemaal niet uitkomt de gulden middenweg. Bro jij ook bedankt voor de scherpte en de reflectie :-)

Jij ook bedankt voor de verstandige (sussende) woorden, akhi -__-

No comments:

Post a Comment