Hier zijn we ook bereikbaar:

14 March 2012

God

"Ik zal niet zeggen dat God niet bestaat. Ik geloof alleen niet dat Hij bestaat." Een prettige, en interessante discussie met een Atheïst. Een slimme. Die bestaan ook. Die meer kunnen dan onbeargumenteerd zijn of haar vrijheid van menings uiten, op het eerste antwoord met "Ik geloof wel dat God bestaat, maar ik kan het jou niet bewijzen." De ongelovige in deze discussie heeft alle Heilige Boeken doorgespit om tot zijn -tot nu toe- bevinding te komen en aldus is zijn opmerking net zo respectabel als die van mij.
Mijn geloof in een God, die in het Boek dat ik aanhang Allah heet, heeft me -meer dan ik me beseft heb- op één lijn met deze Atheïst gebracht. Wij delen de algehele afkeer van het Aardse instituut, dat de religieuze stroming in kwestie, meent te vertegenwoordigen. De keren dat ik mij bijvoorbeeld naar een gebedshuis begaf, keken de buiten wachtende broeders met grote interesse naar de dikke auto die ik ditmaal bestuurde, op zoek naar een parkeerplaats. De gehele verdere dienst in de bidruimte werd mij geen blik gegund, laat staan een woord. Ik zag er ook een beetje raar uit want ik kwam niet uit het Rif.
Van het -ongetwijfeld- mooie vers uit de Koran dat werd voorgedragen, alsmede van de uitleg ervan, begreep ik geen woord behalve 'Allah'. Het is mijn eigen schuld. Ik begrijp en spreek nog niet zoveel Arabisch. En zeker het dialect van de Friezen van Noord-Afrika, ontgaat me geheel.
Ach. thuis heb ik een mooie Nederlandse vertaling van de hele Koran, met uitleg en met de oorspronkelijke Arabische teksten. Kan ik zelf oefenen. Want de kracht van de gemeenschap komt enkel voor op TV, waar massa's baarden (betaald door het regime) 'boe' roepen.

Bij alle andere religieuze loketten hier op de planeet, zal het vast niet veel beter zijn. Als je interesse niet louter naar jonge kinderen uitgaat, terwijl je bovendien slecht met Latijn overweg kunt.
Of als je bijvoorbeeld niet kan bevatten dat jij, als foetus, al zondig bent terwijl je onder moeders lange rok vandaan, het daglicht voor het eerst aanschouwt. En om die reden dus niet tegen Polio wordt gevaccineerd. Terwijl dat vaccin nooit zou zijn uitgevonden als God dat niet zou wensen. Maar een pijnstiller mag wel. Dat dan weer wel. Erg barmhartig.

Dat Hij bestaat, daar twijfel ik niet aan. Ik ben niet door mensen overtuigd en heb niet het licht gezien. Het gebeurde gewoon, in een periode van jaren.
Heb er genoeg over gelezen en gepraat om niet te begrijpen dat de mens er zo een potje van maakt. Elkaar en andere schepsels afslacht, voor de lol. Ik begreep wel dat Hij je, als Hij dat wenst, best een plaats -zelfs naast een profeet- kan geven in het hiernamaals, indien je respect hebt gehad voor je moeder en oprecht spijt hebt van kwaad dat je anderen hier aandeed. Dat kan, als 'IE dat wil. Ook al voldeed je niet aan alle - door mensen makkelijk te controleren- rituelen. Zelfs als je vies was van dogma's, of in het geheel niet (voor anderen zichtbaar) geloofde. Want als je het bovenstaande kan, in dit leven, ben je een prettiger mens dan dat veel gelovigen zijn. Ik denk dat Hij dat ook weet, maar dat kan ik u niet bewijzen.

No comments:

Post a Comment